Bodzavirágos, házi balzsamecet készítése

A bodzavirág mindennek, amit vele fűszerezünk nagyon szerethető ízt ad. Fűszerecet készítése, és eceterjesztés is található az Erdőkóstoló blogon, ezeket kicsit tovább fejlesztve készíthető balzsamecet. Na persze ez nem igazi balzsamecet, csak amolyan hamiska, de attól még nagyon finom.

Kell hozzá bodzavirág (szárított vagy friss) és jó minőségű ecet, valamint kell még barna répa- vagy nádcukor.

Első lépés bodzavirágos fűszerecet készítése. A friss bodzavirágot a zöld részek eltávolítása után hagyjuk egy kicsit fonnyadni, hogy kisebb legyen a víztartalma. A szárított virág azonnal használható és talán még jobb is, mint a friss. Egy fél liter kész ecethez, kb. negyed mennyiségű, tehát egy kisebb csészényi bodzavirágot adtam. A virágok az ecetben áztak, néha megráztam. Pár nap alatt kiáznak az aromák, kóstolni kell. Ezután leszűrve, kissé felmelegítve barna cukrot adtam hozzá. Egészen sötétbarna melaszos cukrot, amitől az édesítés mellett balzsamecetes, barna színe is lesz az ecetnek. A cukor mennyisége ízlés kérdése is, én egy fél liter 10 %-os borecetből készült fűszerecethez úgy kb. 4 nagy evőkanálnyi barna cukrot adtam, majd a cukor teljes felolvadásáig melegítettem, kihűlve üvegbe töltöttem. A bodzás balzsamecet sikerét mutatja, hogy fotózásra már csak ennyike maradt.

Készítettem még málnás balzsamecetet is, abból fotózásnyi mennyiség sem maradt. Hamarosan készítem az újabb adagokat. Más gyümölcs is alkalmas lehet rá, pl. a szép sötét színű vadcseresznye vagy majd a fekete bodza termése. Az ízeket keverni is lehet bodzavirágos-málnás, bodzavirágos bodzaterméses. Legközelebb saját érlelésű házi eceteket is szeretnék balzsamosítani, mert azoknak már eredendően is nagyon finom ízük van, nem kell fűszerezni, de akár lehet.

És hogy mire használom? Mármint azon kívül, hogy néha odasomfordálok a kamrapolchoz és egy kis kanálnyit csak úgy elnyalogatok? Használom mindenféle salátákhoz, zöldségeken kívül köles-, bulgur, és rizssalátához, olyan ételek főzéséhez, amihez az édes-savanyú íz finom, mint pl. sárgarépaszósz, zöldbabfőzelék, sültekhez, sült zöldségekhez, grillezettek mellé, sült céklához nagyon finom és isteni a lila hagyma-lekvárba is. Krémesítve (keményítővel) sajtokhoz vagy a tányérra díszcsíknak-, pöttynek és íznek is tökéletes, kicsit belemártogatni a sültet, zöldséget.  Pöttyinthető fagyira, édességre is belőle pici.


 
A vadnövénygyűjtés etikája, törvényei, szabályai: itt

Erdőkóstoló a Facebook-on még több tartalommal

**********************************
Aki szívesen támogatná az oldal tartalmainak létrehozását, ITT van erre lehetősége, egészen egyszerű módon is: Erdőkóstoló adományvonal 
Köszönet minden támogatásért, de ha valaki nem tud vagy nem szeretne, anélkül is szabadon olvashat, tanulhat a blogon ehető vadnövényekről és gombákról.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések